Kvalitet genom specialisering

Nackspärr


Vad ska jag göra om jag får nackspärr?

Nackspärr är ett brett, icke specifikt, begrepp som egentligen bara säger att man har akut uppkommen smärta i nacken. Denna diagnos är inte knuten till någon typ av händelse eller någon specifik vävnadsskada. Orsakerna kan variera och allra oftast är merparten av smärtan manifesterad från muskulaturen. Det är vanligt att åldersförändringar i kotpelaren ligger till grund för den akuta smärtan och kroppen reagerar ökad spänning i muskulaturen vilket i sin tur leder till smärta. Det är sällan ett akut smärttillstånd av detta slag kräver vidare utredning med exempelvis magnetkameraundersökning. Akuta smärttillstånd utreds med fördel av sjukgymnast alternativt naprapat och lite beroende på tillståndet kan den ena eller andra yrkesgruppen vara extra lämpad att hantera tillståndet. Ibland krävs en kombination av båda. Initialt kan det vara lämpligt med medicinering mot smärta eller inflammation.

Det är på denna typ av diagnos som manipulationsbehandling och mobilisering har bäst effekt och kan ibland räcka som enda behandling. Även om tillståndet kan vara dramatiskt till en början blir man ofta snabbt bättre. Om man får återkommande akuta smärtepisoder är det nödvändigt att i förebyggande syfte börja stabiliseringsträna.

Det är därför mycket viktigt att:

  • Du fortsätter att vara aktiv och försöker utföra dina vanliga dagliga sysslor, eftersom det ofta leder till snabbare återställning.
  • Du inte blir sängliggande mer än högst ett dygn i nödfall. Detta förvärrar ofta din nackspärr.
  • Du försöker vara kvar i arbete även om du måste anpassa arbetsuppgifterna under en tid. De som har en fot kvar i arbetslivet blir mer aktiva, får en ökad smärttolerans och mår bättre mentalt. Därför kommer de också snabbare tillbaka helt till arbetet.
  • Du successivt ökar aktivitetsnivån. Det leder till snabbare återställning.
  • Du vid behov tar vanlig receptfri smärtstillande medicin. Det leder till att du kan röra dig mer normalt och bli bra fortare.
  • Du fortsätter sporta, men undviker hårda kontaktsporter eller kraftig belastning på nacke och korsrygg (t ex extrem styrketräning). Om du är osäker, börja lugnt och öka träningen successivt.

Det är inte farligt att röra på sig - tvärtom är det viktigt för att bli av med smärtan.

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används.