Kvalitet genom specialisering

Då GHP Stockholm Spine Center vill ta ett stort samhällsansvar och hjälpa till i den pågående situationen i region Stockholm så har vi stora neddragningar i vår operationsverksamheten.

Detta gäller from tisdagen den 31/3

Vi gör detta främst för att möjliggöra för vår personal att hjälpa till i den rådande krisen i vården.

Vi är oerhört ledsna över vad detta innebär för alla våra patienter men vi hoppas på förståelse.

Står du på vår väntelista för kirurgi blir du kontaktad så snart det blir aktuellt.

Mottagningen kommer delvis att hålla öppet

Vi uppmanar alla våra patienter att var uppmärksamma på SMS och ombokningar som kan uppkomma med kortvarsel.

 

Håll er informerade på https://www.krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och följ gärna oss på Facebook eller här på hemsidan för uppdateringar.

Ryggskott

 

Vad ska jag göra om jag får ryggskott?

Ett s.k. ryggskott drabbar en stor del av befolkningen någon gång under deras livstid. Normalt är förloppet godartat och varar inte längre än ett par veckor. Röntgen eller annan medicinsk utredning sker därför oftast inte under det akuta skedet. Vissa faktorer kan dock påskynda läkningsförloppet.

Det är därför mycket viktigt att:

  • Du fortsätter att vara aktiv och försöker utföra dina vanliga dagliga sysslor, eftersom det ofta leder till snabbare återställning.
  • Du inte blir sängliggande mer än högst ett dygn i nödfall. Detta förvärrar ofta ryggskottet.
  • Du försöker vara kvar i arbete även om du måste anpassa arbetsuppgifterna under en tid. De som har en fot kvar i arbetslivet blir mer aktiva, får en ökad smärttolerans och mår bättre mentalt. Därför kommer de också snabbare tillbaka helt till arbetet.
  • Du successivt ökar aktivitetsnivån. Det leder till snabbare återställning.
  • Du vid behov tar vanlig receptfri smärtstillande medicin. Det leder till att du kan röra dig mer normalt och bli bra fortare.
  • Du fortsätter sporta, men undviker hårda kontaktsporter eller kraftig belastning på ländryggen (t ex extrem styrketräning). Om du är osäker, börja lugnt och öka träningen successivt.

Det är inte farligt att röra på sig - tvärtom är det viktigt för att bli av med smärtan.

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används.