Stockholm
Spine Center

Rygghälsa

Fysisk aktivitet rekommenderas

Med fysisk aktivitet menas någon form av rörelse som belastar hjärta lungor och större muskelgrupper i stor utsträckning.

Lämplig träning kan vara stavgång, promenader eller löpband, crosstrainer, bassängträning, pilates eller motionscykel. Försök att träna minst tre gånger per vecka efter din förmåga. I stort sett alla aktiviteter som erbjuds på träningsanläggningar är också utmärkta alternativ.

3senior

Effekter av fysisk träning

Människokroppen är byggd för att röra sig, då fysisk aktivitet befrämjar fysiskt och psykiskt välbefinnande. Särskilt vid ryggbesvär har motion en läkande effekt. Det både lindrar värk och ger en ökad kunskap om kroppens faktiska begränsningar. Då stärks tilliten till den fysiska förmågan och muskelspänningar minskar.

Försök att utföra träningen och övningar så smärtfritt som möjligt. Om du är ovan vid träning eller har haft ryggbesvär länge, så räkna med att du initialt den första månaden kan få ont efter träningspassen i upp till ett dygn. Det är inte skadligt för din rygg. Det tar ganska lång tid att bygga upp en starkare ryggradsmuskulatur, räkna med ca 2-3 månaders träning innan du ser en förbättring av din rygg eller din nacke.

Du kan inte förstöra eller förvärra din rygghälsa genom att vara aktiv. Det förekommer att man får tillfälligt mera ont under och efter aktivitet, men låt inte detta hindra dig från att vara aktiv.

pdfHemträningsprogram nacke

pdfHemträningsprogram rygg