Nyheter

Spinalstenos

 

Spinal stenos ländrygg

Vid spinal stenos i ländryggen, alltså en trängsel utav det utrymme genom vilket nerverna passerar ländryggen, har man i regel både rygg och bensmärta. Det tryck som påverkar nervknippet resulterar i nedsatt cirkulation i nerverna som då signalerar smärta i benen, oftast vid gång eller stillastående. Det har visat sig att cykling har en märkvärdigt bra effekt på spinal stenos. Cirkulationen ökar i kroppen i störta allmänhet, men även just kring de trängda nervrötterna vilket är gynnsamt för nervernas återhämtning. En betydande del av de som bedöms kunna vara hjälpta av operation kan i stället bli avsevärt bättre genom cirkulationsträning, såpass att man avskrivs som operationskandidat. Framåtböjningen av kroppen avlastar trängseln för nerverna. Detta förklarar varför man klarar cykling bättre än promenader. Givetvis finns alternativ till cykling, exempelvis bassängträning.

Manuell behandling kan öka rörligheten i intilligande kotor och på så sätt tjäna till att minska svanken. På motsvarande sätt kan töjning av framsidans muskulatur (höftböjare) bidra till en miskad svank. I det mer uträtade läget har nerverna mer plats. På samma sätt kan stabiliseringsträning göra att man orkar hålla ryggraden i en mer gynnsam position, även under belastning, och på så sätt minska trängseln. Behovet av cirkulationsträning är sannolikt permanent och förbättring av träning ses tidigast efter några veckor.

Spinal stenos halsrygg

Det som skiljer spinal stenos i nacken från ländryggen är hos den förstnämnda en klart ökad risk för ryggmärgspåverkan. Detta är ett känsligare tillstånd som bör följas upp över tid. Just risken för påverkan på ryggmärgen gör att mobiliserings- och manipulationstekniker är uteslutna. Däremot är det fortsatt viktigt med cirkulationsträning vilket man ska hålla i livet ut. Den symptombild som uppträder vid ryggmärgsträngsel kan dock vara spridd över flera delar i kroppen, och flera olika funktioner kan vara påverkade. Här krävs en van undersökare.